Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA 2022
Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA to jedna z największych tego typu imprez w Europie. W repertuarze festiwalu znajdują się zarówno przeglądy produkcji filmowych z poszczególnych części świata, jak również retrospektywy najwybitniejszych twórców światowego kina niezależnego.
Off Camera PRO INDUSTRY to branżowe spotkania na najlepszym, europejskim poziomie. Przez trzy dni (4-6 maja 2022) w Krakowie gościć będą polscy i zagraniczny eksperci, twórcy i producenci. W cyklu spotkań koprodukcyjnych, wykładów i warsztatów poruszane będą najważniejsze dla branży filmowej kwestie. W tym roku silnym punktem programu będzie skupienie się na rynku adaptacji literackich i case study najnowszych polskich filmów 15 edycja festiwalu Mastercard OFF CAMERA odbędzie się w Krakowie w dniach od 29 kwietnia do 8 maja 2022 roku. Źródło: offcamera.pl |
Informacje prasowe i materiały dystrybutorów
"Wiek Niewinności" - Mastercard OFF CAMERA i Sexed.pl
Blaski i cienie dorastania to temat, który bierze pod lupę kino niezależne. Ostro rozprawia się z przekonaniami i normami kulturowymi wokół dzieciństwa, zwłaszcza tymi dotyczącymi jego rzekomej naiwności i niewinności. Wiek niewinności - specjalna tegoroczna sekcja tematyczna Mastercard OFF CAMERA - koncentruje się na przemianach w modelach i sposobach opowiadania o dzieciństwie. Filmy odkrywają przed widzami jego mroczne, mniej oczywiste i nienormatywne oblicze. Ekranowe dzieci bywają tajemnicze, nieodgadnione, a nawet brutalne. Ważne, że to do nich należy ostatnie słowo i to z ich perspektywy prezentowane są ekranowe wydarzenia. Filmowcy wsłuchują się w pragnienia i potrzeby dzieci, których tak bardzo, wbrew pozorom, boi się dorosły świat. Wolą to, niż na siłę je dyscyplinować, trenować i wychowywać, stojąc na straży domniemanej niewinności.
„Murina” - film nagrodzony Złotą Kamerą podczas ubiegłorocznego festiwalu w Cannes – to debiut chorwackiej, mieszkającej w USA reżyserki i współautorki scenariusza – Antonety Alamat Kusijanović. Życie Juliji (elektryzująca Gracija Filipovic) pozornie wydaje się rajem. Mieszka na jednej z chorwackich wysp, pływając w morzu i opalając na miejscowych plażach. Razem z matką zmaga się jednak z despotycznym ojcem. Kiedy pewnego dnia w ich życiu pojawia się dawno niewidziany przystojnym przyjaciel rodziny, Julija zaczyna się buntować. Współprodukowana przez Martina Scorsese „Murina”, z pięknymi zdjęciami Héléne Louvart (stałej współpracowniczki Claire Denis i Wima Wendersa), pokazuje nie tylko transformację centralnej postaci z dziewczyny w kobietę, ale odsłania siłę szowinistycznie ukształtowanych płciowych norm, z których reżyserka próbuje wyemancypować swoją bohaterkę.
Akcja filmu Freda Bailifa - szwajcarskiego reżysera, scenarzysty, ale tez byłego pracownika socjalnego - rozgrywa się w Genewie w domu pomocy społecznej dla tzw. „trudnej młodzieży”. Nastolatki tworzą nie tyle zgraną paczkę, ale rodzaj patchworkowej, nowoczesnej rodziny. Widzowie poznają historie nastoletnich postaci. Przemoc seksualna, molestowanie i trudne relacje rodzinne są tutaj na porządku dziennym. Reżyser pokazuje nie tylko blaski i cienie dorastania, ale jego uwikłanie w klasowe, rasowe i ekonomiczne zależności. Film „La Mif” zdobył główną nagrodę w sekcji Generation 14plus na ubiegłorocznym Berlinale.
„Petite Solange” w reżyserii Axelle Ropert wnikliwie i empatycznie pokazuje dylematy i zmienne stany emocjonalne trzynastolatki, która dopiero odkrywa siebie i świat naokoło. Jej rodzice, choć początkowo wyglądają na idealne małżeństwo, zaczynają się coraz bardziej kłócić i oddalać od siebie. Choć uparta i rezolutna Solange stara się jak może, żeby pozostali parą, nad jej pogodną do tej pory rzeczywistością nieubłaganie cieniem kładzie się widmo rozwodu i wynikających z niego wielkich zmian. Reżyserka przyjmuje punkt widzenia młodej bohaterki i roztacza przed widzami skomplikowaną i często dość mroczną panoramę uczuć i afektów, jakie towarzyszą dziewczynie w przełomowym momencie dorastania.
„Wiek niewinności” to nowość w programie Mastercard OFF CAMERA.
Sekcja została przygotowana we współpracy z zainicjowaną przez Anję Rubik kampanią społeczną SEXEDPL.
Do zobaczenia w Krakowie podczas Mastercard OFF CAMERA od 29.04 do 08.05.2022.
Więcej informacji o programie i nowościach można znaleźć na naszej stronie www.offcamera.pl oraz w mediach społecznościowych:
FACEBOOK/INSTAGRAM/TWITTER
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
„Murina” - film nagrodzony Złotą Kamerą podczas ubiegłorocznego festiwalu w Cannes – to debiut chorwackiej, mieszkającej w USA reżyserki i współautorki scenariusza – Antonety Alamat Kusijanović. Życie Juliji (elektryzująca Gracija Filipovic) pozornie wydaje się rajem. Mieszka na jednej z chorwackich wysp, pływając w morzu i opalając na miejscowych plażach. Razem z matką zmaga się jednak z despotycznym ojcem. Kiedy pewnego dnia w ich życiu pojawia się dawno niewidziany przystojnym przyjaciel rodziny, Julija zaczyna się buntować. Współprodukowana przez Martina Scorsese „Murina”, z pięknymi zdjęciami Héléne Louvart (stałej współpracowniczki Claire Denis i Wima Wendersa), pokazuje nie tylko transformację centralnej postaci z dziewczyny w kobietę, ale odsłania siłę szowinistycznie ukształtowanych płciowych norm, z których reżyserka próbuje wyemancypować swoją bohaterkę.
Akcja filmu Freda Bailifa - szwajcarskiego reżysera, scenarzysty, ale tez byłego pracownika socjalnego - rozgrywa się w Genewie w domu pomocy społecznej dla tzw. „trudnej młodzieży”. Nastolatki tworzą nie tyle zgraną paczkę, ale rodzaj patchworkowej, nowoczesnej rodziny. Widzowie poznają historie nastoletnich postaci. Przemoc seksualna, molestowanie i trudne relacje rodzinne są tutaj na porządku dziennym. Reżyser pokazuje nie tylko blaski i cienie dorastania, ale jego uwikłanie w klasowe, rasowe i ekonomiczne zależności. Film „La Mif” zdobył główną nagrodę w sekcji Generation 14plus na ubiegłorocznym Berlinale.
„Petite Solange” w reżyserii Axelle Ropert wnikliwie i empatycznie pokazuje dylematy i zmienne stany emocjonalne trzynastolatki, która dopiero odkrywa siebie i świat naokoło. Jej rodzice, choć początkowo wyglądają na idealne małżeństwo, zaczynają się coraz bardziej kłócić i oddalać od siebie. Choć uparta i rezolutna Solange stara się jak może, żeby pozostali parą, nad jej pogodną do tej pory rzeczywistością nieubłaganie cieniem kładzie się widmo rozwodu i wynikających z niego wielkich zmian. Reżyserka przyjmuje punkt widzenia młodej bohaterki i roztacza przed widzami skomplikowaną i często dość mroczną panoramę uczuć i afektów, jakie towarzyszą dziewczynie w przełomowym momencie dorastania.
„Wiek niewinności” to nowość w programie Mastercard OFF CAMERA.
Sekcja została przygotowana we współpracy z zainicjowaną przez Anję Rubik kampanią społeczną SEXEDPL.
Do zobaczenia w Krakowie podczas Mastercard OFF CAMERA od 29.04 do 08.05.2022.
Więcej informacji o programie i nowościach można znaleźć na naszej stronie www.offcamera.pl oraz w mediach społecznościowych:
FACEBOOK/INSTAGRAM/TWITTER
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Wszystkie światła na... kino niezależne
Tym razem festiwalowe reflektory zapraszają do spotkania i wspólnego przeżywania Święta Kina. 15.Mastercad OFF CAMERA to wyzwania, energia i radość z powrotu do kin.
Jak prezentuje się panorama kina niezależnego? Sprawdźcie razem z nami.
Do zobaczenia w Krakowie od 29 kwietnia do 8 maja.
Źródło: Materiały prasowe OFFCamera.pl
Jak prezentuje się panorama kina niezależnego? Sprawdźcie razem z nami.
Do zobaczenia w Krakowie od 29 kwietnia do 8 maja.
Źródło: Materiały prasowe OFFCamera.pl
Rusza 4 Edycja Word2Picture!
Wydawco, weź udział w targach praw do adaptacji książek podczas Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA i nawiąż współpracę z producentem filmowym. Rusza 4. edycja Word2Picture!
Wiosenna odsłona programu Word2Picture to propozycja dla polskich wydawców książek oraz agentów literackich, którzy pragną ujrzeć publikowane przez siebie tytuły na dużym i małym ekranie. Ogłaszamy nabór książek do zaprezentowania na Word2Picture, wyjątkowym wydarzeniu łączącym branżę wydawniczą i producencką. Organizatorem inicjatywy jest KBF.
Dysponujesz w swoim katalogu wydawniczym tytułami, które aż proszą się o adaptację serialową lub filmową? Nic prostszego – zgłoś chęć udziału w targach praw do adaptacji książek Word2Picture, które otworzą tym samym kolejną już edycję tego wyjątkowego programu mającego na celu inicjowanie współpracy między branżą wydawniczą a filmową.
Word2Picture i Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA zapraszają na spotkanie w ramach sekcji OFF CAMERA Pro Industry, podczas którego wydawcy zaprezentują producentom filmowym najciekawsze projekty wydawnicze z potencjałem na adaptację. Zapraszamy wydawców i agentów literackich do zgłaszania tytułów, które zostaną objęte rekomendacją Word2Picture i znajda się w katalogu imprezy.
Na zgłoszenia (maksymalnie dwa projekty książkowe danego wydawcy) czekamy do 16 marca 2022 roku do godz. 23.59. Zainteresowanych udziałem w rekrutacji zachęcamy do wypełnienia formularza zgłoszeniowego dostępnego w tym miejscu. Podpisany formularz należy przesłać na adres word2picture@kbf.krakow.pl. Uczestnicy zostaną poinformowani o zakwalifikowaniu do udziału w programie Word2Picture drogą elektroniczną do 20 marca 2022 roku.
Szczegółowy regulamin naboru jest dostępny jest na dedykowanej stronie www.
Jeśli natomiast wybór właściwego tytułu nie jest oczywisty, zapraszamy do udziału w webinarze Filmowa historia. Jak szukać książek z potencjałem adaptacyjnym?, podczas którego uczestnicy dowiedzą się, jakimi kryteriami kierować się podczas selekcji. Spotkanie odbędzie się między 2 a 9 marca 2022 roku w formie online. Zgłoszenia przyjmowane są pod adresem: word2picture@kbf.krakow.pl.
Dlaczego warto wziąć udział w naborze?
Zakwalifikowani do programu wydawcy, redaktorzy i agenci wezmą udział w serii warsztatów i szkoleń przygotowujących do wiosennych targów. Jak pitchować książkę? Jak funkcjonuje rynek filmowy? Czym jest logline i tagline? Jakimi kryteriami kierują się producenci podczas zakupu praw do adaptacji? Na te i wiele innych pytań odpowiedzą zaproszeni eksperci i ekspertki. Zajęcia obejmują również indywidualne konsultacje.
W ten sposób uczestnicy zostaną przygotowani do jednodniowej sesji prezentacji projektów odbywającej się w ramach pasma OFF CAMERA Pro Industry na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. Po autoprezentacji wydawców i agentów oraz rozmowie przybliżającej producentom specyfikę rynku wydawniczego odbędą się kilkugodzinne targi praw do adaptacji książek. Każdy z wydawców będzie mógł indywidualne spotkać się z producentami. Wydawcy zaprezentują na swoich stoiskach nie tylko książki rekomendowane przez Word2Picture, lecz także kilka dodatkowych tytułów ze swojej oferty, które chcieliby polecić środowisku filmowemu. Program przewiduje również dodatkowe możliwości networkingu między wydawcami a producentami.
Kim jesteśmy?
Word2Picure to innowacyjna platforma kreatywna stworzona z myślą o wydawcach literatury polskiej oraz producentach filmowych i serialowych. Inicjatywa jest organizowana od 2019 roku z ramienia KBF w ramach programów Krakow Film Commission oraz pasma Przemysły Książki na Festiwalu Conrada. Od 2021 roku Word2Picture rozwinęło się w całoroczny program obejmujący dwie części. Pierwsza z nich – wiosenna – odbywa się w ramach sekcji OFF CAMERA Pro Industry Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA i ma charakter branżowy, zaś jej program koncentruje się na prezentacji zakwalifikowanych projektów książkowych i spotkaniach z producentami, networkingu z branżą filmową oraz sprzedaży praw do adaptacji. Druga część – jesienna – odbywa się w ramach Festiwalu Conrada i obejmuje dyskusje z wydawcami i filmowcami oraz pokazy filmów połączone ze spotkaniami z twórcami adaptacji dla publiczności festiwalowej, a także warsztaty scenariuszowe dla początkujących twórców.
Organizatorem Word2Picture jest KBF w ramach programów Kraków Miasto Literatury UNESCO, Krakow Film Commission oraz Festiwalu Conrada.
Więcej na stronie: conradfestival.pl/p/173,idea2
Masz pytania?
Napisz do nas: word2picture@kbf.krakow.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Wiosenna odsłona programu Word2Picture to propozycja dla polskich wydawców książek oraz agentów literackich, którzy pragną ujrzeć publikowane przez siebie tytuły na dużym i małym ekranie. Ogłaszamy nabór książek do zaprezentowania na Word2Picture, wyjątkowym wydarzeniu łączącym branżę wydawniczą i producencką. Organizatorem inicjatywy jest KBF.
Dysponujesz w swoim katalogu wydawniczym tytułami, które aż proszą się o adaptację serialową lub filmową? Nic prostszego – zgłoś chęć udziału w targach praw do adaptacji książek Word2Picture, które otworzą tym samym kolejną już edycję tego wyjątkowego programu mającego na celu inicjowanie współpracy między branżą wydawniczą a filmową.
Word2Picture i Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA zapraszają na spotkanie w ramach sekcji OFF CAMERA Pro Industry, podczas którego wydawcy zaprezentują producentom filmowym najciekawsze projekty wydawnicze z potencjałem na adaptację. Zapraszamy wydawców i agentów literackich do zgłaszania tytułów, które zostaną objęte rekomendacją Word2Picture i znajda się w katalogu imprezy.
Na zgłoszenia (maksymalnie dwa projekty książkowe danego wydawcy) czekamy do 16 marca 2022 roku do godz. 23.59. Zainteresowanych udziałem w rekrutacji zachęcamy do wypełnienia formularza zgłoszeniowego dostępnego w tym miejscu. Podpisany formularz należy przesłać na adres word2picture@kbf.krakow.pl. Uczestnicy zostaną poinformowani o zakwalifikowaniu do udziału w programie Word2Picture drogą elektroniczną do 20 marca 2022 roku.
Szczegółowy regulamin naboru jest dostępny jest na dedykowanej stronie www.
Jeśli natomiast wybór właściwego tytułu nie jest oczywisty, zapraszamy do udziału w webinarze Filmowa historia. Jak szukać książek z potencjałem adaptacyjnym?, podczas którego uczestnicy dowiedzą się, jakimi kryteriami kierować się podczas selekcji. Spotkanie odbędzie się między 2 a 9 marca 2022 roku w formie online. Zgłoszenia przyjmowane są pod adresem: word2picture@kbf.krakow.pl.
Dlaczego warto wziąć udział w naborze?
Zakwalifikowani do programu wydawcy, redaktorzy i agenci wezmą udział w serii warsztatów i szkoleń przygotowujących do wiosennych targów. Jak pitchować książkę? Jak funkcjonuje rynek filmowy? Czym jest logline i tagline? Jakimi kryteriami kierują się producenci podczas zakupu praw do adaptacji? Na te i wiele innych pytań odpowiedzą zaproszeni eksperci i ekspertki. Zajęcia obejmują również indywidualne konsultacje.
W ten sposób uczestnicy zostaną przygotowani do jednodniowej sesji prezentacji projektów odbywającej się w ramach pasma OFF CAMERA Pro Industry na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. Po autoprezentacji wydawców i agentów oraz rozmowie przybliżającej producentom specyfikę rynku wydawniczego odbędą się kilkugodzinne targi praw do adaptacji książek. Każdy z wydawców będzie mógł indywidualne spotkać się z producentami. Wydawcy zaprezentują na swoich stoiskach nie tylko książki rekomendowane przez Word2Picture, lecz także kilka dodatkowych tytułów ze swojej oferty, które chcieliby polecić środowisku filmowemu. Program przewiduje również dodatkowe możliwości networkingu między wydawcami a producentami.
Kim jesteśmy?
Word2Picure to innowacyjna platforma kreatywna stworzona z myślą o wydawcach literatury polskiej oraz producentach filmowych i serialowych. Inicjatywa jest organizowana od 2019 roku z ramienia KBF w ramach programów Krakow Film Commission oraz pasma Przemysły Książki na Festiwalu Conrada. Od 2021 roku Word2Picture rozwinęło się w całoroczny program obejmujący dwie części. Pierwsza z nich – wiosenna – odbywa się w ramach sekcji OFF CAMERA Pro Industry Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA i ma charakter branżowy, zaś jej program koncentruje się na prezentacji zakwalifikowanych projektów książkowych i spotkaniach z producentami, networkingu z branżą filmową oraz sprzedaży praw do adaptacji. Druga część – jesienna – odbywa się w ramach Festiwalu Conrada i obejmuje dyskusje z wydawcami i filmowcami oraz pokazy filmów połączone ze spotkaniami z twórcami adaptacji dla publiczności festiwalowej, a także warsztaty scenariuszowe dla początkujących twórców.
Organizatorem Word2Picture jest KBF w ramach programów Kraków Miasto Literatury UNESCO, Krakow Film Commission oraz Festiwalu Conrada.
Więcej na stronie: conradfestival.pl/p/173,idea2
Masz pytania?
Napisz do nas: word2picture@kbf.krakow.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Silne Kobiety - Mocna strona 15. Mastercard OFF CAMERA
Nieszablonowe bohaterki, historie przełamujące konwencje, a do tego energia, pasja i nonkonformizm – wszystko w dobrych filmowych proporcjach. Podczas 15. Mastercard OFF CAMERA kobiece bohaterki wiodą prym. Co z tego wynika i na jakie tytuły warto zwrócić uwagę?
Astronautka, degustatorka piwa, strażniczka leśna, a może autorka poczytnych komiksów? Głównej bohaterce filmu Yngvild Sve Flikke „Ninjababy” nie brakuje pomysłu na siebie. Na liście jej planów z pewnością nie ma zajścia w ciążę. A na pewno nie w sytuacji, kiedy nie jest pewna, kto jest ojcem dziecka, a o „problemie” dowiaduje się w szóstym miesiącu ciąży. Tytułowe ninjababy daje o sobie znać nie tylko za sprawą rosnącego brzucha, ale staje się naczelnym komentatorem życiowych wyborów Rakel. Z buntowniczą treścią filmu świetnie koresponduje oryginalna forma, która wplata w nieszablonową opowieść pomysłową komiksową animację.
„Murina” - film nagrodzony Złotą Kamerą podczas ubiegłorocznego festiwalu w Cannes – to debiut chorwackiej, mieszkającej w USA reżyserki i współautorki scenariusza – Antonety Alamat Kusijanović. Współproducentem filmu jest Martin Scorsese, a piękne zdjęcia to zasługa Héléne Louvart - stałej współpracowniczki Claire Denis i Wima Wendersa. W całej historii najważniejsza jest jednak Julija ( w tej roli elektryzująca Gracija Filipovic). Dziewczyna mieszka na jednej z chorwackich wysp, ale rajskie krajobrazy kontrastują z jej zmaganiami z despotycznym ojcem. Kiedy pojawia się dawno niewidziany przystojnym przyjaciel rodziny, Julija zaczyna buntować się przeciw patriarchalnemu uciskowi. Kusijanović odsłania siłę szowinistycznie ukształtowanych płciowych norm. Próbuje wyemancypować z nich swoją bohaterkę.
Axelle Ropert w „Petite Solange” wnikliwie i empatycznie pokazuje dylematy i zmienne stany emocjonalne trzynastolatki, która dopiero odkrywa siebie i świat. Jej rodzice, tylko pozornie wyglądają na idealne małżeństwo. Kiedy zaczynają się coraz bardziej kłócić i oddalać od siebie, uparta i rezolutna Solange rusza na pomoc i stara się jak może, żeby obronić stary porządek. Reżyserka przyjmuje punkt widzenia młodej bohaterki i roztacza przed widzem skomplikowaną i dość mroczną panoramę uczuć i afektów, jakie towarzyszą dziewczynie w przełomowym momencie dorastania.
„Psycholka” norweskiego reżysera Martina Lunda to słodko-gorzkie studium młodych, zadziornych charakterów, które przypomina, że przeciwieństwa się przyciągają. Piętnastoletnia Frida jest outsiderką, której niełatwo znaleźć wspólny język z rówieśnikami. Kiedy okazuje się, że nad jednym z projektów ma pracować wspólnie z klasowym prymusem, sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej. On chce udowodnić wszystkim, jak świetnie radzi sobie w każdej sytuacji, ona w najmniejszym stopniu nie zamierza mu tego ułatwiać. Jest w tym filmie młodzieńcza energia i fantazja, która nie zna granic. Nic więc dziwnego, że „Psycholka” podbiła serca publiczności na wielu europejskich festiwalach.
Jak będzie podczas 15. Mastercard OFF CAMERA, przekonamy się już od 29 kwietnia do 8 maja. Do zobaczenia w Krakowie!
Więcej informacji o programie tegorocznej edycji można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Astronautka, degustatorka piwa, strażniczka leśna, a może autorka poczytnych komiksów? Głównej bohaterce filmu Yngvild Sve Flikke „Ninjababy” nie brakuje pomysłu na siebie. Na liście jej planów z pewnością nie ma zajścia w ciążę. A na pewno nie w sytuacji, kiedy nie jest pewna, kto jest ojcem dziecka, a o „problemie” dowiaduje się w szóstym miesiącu ciąży. Tytułowe ninjababy daje o sobie znać nie tylko za sprawą rosnącego brzucha, ale staje się naczelnym komentatorem życiowych wyborów Rakel. Z buntowniczą treścią filmu świetnie koresponduje oryginalna forma, która wplata w nieszablonową opowieść pomysłową komiksową animację.
„Murina” - film nagrodzony Złotą Kamerą podczas ubiegłorocznego festiwalu w Cannes – to debiut chorwackiej, mieszkającej w USA reżyserki i współautorki scenariusza – Antonety Alamat Kusijanović. Współproducentem filmu jest Martin Scorsese, a piękne zdjęcia to zasługa Héléne Louvart - stałej współpracowniczki Claire Denis i Wima Wendersa. W całej historii najważniejsza jest jednak Julija ( w tej roli elektryzująca Gracija Filipovic). Dziewczyna mieszka na jednej z chorwackich wysp, ale rajskie krajobrazy kontrastują z jej zmaganiami z despotycznym ojcem. Kiedy pojawia się dawno niewidziany przystojnym przyjaciel rodziny, Julija zaczyna buntować się przeciw patriarchalnemu uciskowi. Kusijanović odsłania siłę szowinistycznie ukształtowanych płciowych norm. Próbuje wyemancypować z nich swoją bohaterkę.
Axelle Ropert w „Petite Solange” wnikliwie i empatycznie pokazuje dylematy i zmienne stany emocjonalne trzynastolatki, która dopiero odkrywa siebie i świat. Jej rodzice, tylko pozornie wyglądają na idealne małżeństwo. Kiedy zaczynają się coraz bardziej kłócić i oddalać od siebie, uparta i rezolutna Solange rusza na pomoc i stara się jak może, żeby obronić stary porządek. Reżyserka przyjmuje punkt widzenia młodej bohaterki i roztacza przed widzem skomplikowaną i dość mroczną panoramę uczuć i afektów, jakie towarzyszą dziewczynie w przełomowym momencie dorastania.
„Psycholka” norweskiego reżysera Martina Lunda to słodko-gorzkie studium młodych, zadziornych charakterów, które przypomina, że przeciwieństwa się przyciągają. Piętnastoletnia Frida jest outsiderką, której niełatwo znaleźć wspólny język z rówieśnikami. Kiedy okazuje się, że nad jednym z projektów ma pracować wspólnie z klasowym prymusem, sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej. On chce udowodnić wszystkim, jak świetnie radzi sobie w każdej sytuacji, ona w najmniejszym stopniu nie zamierza mu tego ułatwiać. Jest w tym filmie młodzieńcza energia i fantazja, która nie zna granic. Nic więc dziwnego, że „Psycholka” podbiła serca publiczności na wielu europejskich festiwalach.
Jak będzie podczas 15. Mastercard OFF CAMERA, przekonamy się już od 29 kwietnia do 8 maja. Do zobaczenia w Krakowie!
Więcej informacji o programie tegorocznej edycji można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Nieoczekiwane przymierza - kino, które łączy
Głębokie podziały, różnice kulturowe nie do pokonania, w końcu przekonania o wyższości swoich od obcych od dawna decydują o tym, jak wygląda obyczajowy krajobraz. A gdyby tak z odmienności uczynić źródło siły, która ma potencjał transformacji rzeczywistości i obalania krzywdzących stereotypów? Czy to możliwe, sprawdzają bohaterowie filmów prezentowanych w ramach sekcji „Nieoczekiwane przymierza”, nowości 15.Mastercard OFF CAMERA. Z perspektywy filmowego fotela kibicujemy nieoczywistym sojuszom i postaciom, które różni niemal wszystko.
W debiutanckim „Les Magnétiques” Vincent Maël Cardona zaprasza nas do świata młodzieńczej energii i pasji. Wypełnia go muzyka na czele z utworami Iggy Popa i The Stooges, Joy Division i The Sonics. Reżyser opowiada historię dwóch braci i założonego przez nich na początku lat osiemdziesiątych „Radia Warszawa”. Philippe (Thimotée Robart) i Jérôme (Joseph Olivennes) pracują w garażu należącym do ich ojca, ale każdą wolną chwilę przeznaczają na słuchanie i rozmowy o muzyce. Do tego dochodzi wątek miłosny. Starszy z braci spotyka się z atrakcyjną Marianne (Marie Colomb), w której sekretnie kocha się młodszy. Kiedy chłopak otrzymuje wezwanie do odbycia służby wojskowej i na rok musi wyjechać do Berlina, wszystko się zmienia.
„Ukryte dziecko” Roberto Ando, adaptacja powieści o tym samym tytułem, opowiada historię niecodziennej przyjaźni. Kiedy do mieszkania profesora muzyki Neapolitańskiego Konserwatorium (melancholijny Silvio Orlando) niespodziewanie wbiega dziesięcioletni chłopiec – Ciro (Giuseppe Pirozzi), łączą się dwa światy – kultury i ulicy. Dziecko okradło matkę mafiosa, która w wyniku tego trafiła do szpitala w śpiączce. Nie może liczyć na wsparcie własnego ojca. Ten chcąc ratować bliskich, w ramach zadośćuczynienia postanawia oddać syna w ręce kryminalistów. Gabriele udziela mu jednak schronienia. Reżyser z dużą dozą empatii i wyjątkową wrażliwością prezentuje przyjaźń, która odmieni życie głównych bohaterów. A nawet więcej – da im siłę, żeby przetrwać - mimo wszystko i na przekór przeciwnościom losu.
Moha, Marokańczyk mieszkający obecnie w Hiszpanii, chcąc dostać pracę jako hydraulik, musi odbyć tydzień próbnego stażu w towarzystwie dwóch doświadczonych, ale pełnych uprzedzeń kulturowych mężczyzn. „Sis dies corrents” to historia tego unikalnego i dość komicznego tercetu. Wszyscy - na czele z widzami - będą musieli zweryfikować swoje poglądy i zmierzyć się z etnicznymi i kulturowymi stereotypami. Pochodzący z Katalonii Neus Ballús – ojciec reżyser był hydraulikiem - przez lata przymierzał się do zrobienia filmu odsłaniającego gęstą sieć uprzedzeń, dotkliwie obecną również w codziennym życiu. Pełen dowcipu i humoru sytuacyjnego film, w realistyczno-dokumentalnej konwencji i ze zrozumieniem portretuje nie tylko klasę pracująca, ale przede wszystkim – bohatera pochodzącego z pozornie odmiennego świata.
Sekcja „Nieoczekiwane przymierza” to nowość podczas 15. Mastercard OFF CAMERA. Weź udział w święcie kina niezależnego i odwiedź Kraków w terminie 29.04-08.05.2022.
Więcej informacji o programie tegorocznej edycji można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
W debiutanckim „Les Magnétiques” Vincent Maël Cardona zaprasza nas do świata młodzieńczej energii i pasji. Wypełnia go muzyka na czele z utworami Iggy Popa i The Stooges, Joy Division i The Sonics. Reżyser opowiada historię dwóch braci i założonego przez nich na początku lat osiemdziesiątych „Radia Warszawa”. Philippe (Thimotée Robart) i Jérôme (Joseph Olivennes) pracują w garażu należącym do ich ojca, ale każdą wolną chwilę przeznaczają na słuchanie i rozmowy o muzyce. Do tego dochodzi wątek miłosny. Starszy z braci spotyka się z atrakcyjną Marianne (Marie Colomb), w której sekretnie kocha się młodszy. Kiedy chłopak otrzymuje wezwanie do odbycia służby wojskowej i na rok musi wyjechać do Berlina, wszystko się zmienia.
„Ukryte dziecko” Roberto Ando, adaptacja powieści o tym samym tytułem, opowiada historię niecodziennej przyjaźni. Kiedy do mieszkania profesora muzyki Neapolitańskiego Konserwatorium (melancholijny Silvio Orlando) niespodziewanie wbiega dziesięcioletni chłopiec – Ciro (Giuseppe Pirozzi), łączą się dwa światy – kultury i ulicy. Dziecko okradło matkę mafiosa, która w wyniku tego trafiła do szpitala w śpiączce. Nie może liczyć na wsparcie własnego ojca. Ten chcąc ratować bliskich, w ramach zadośćuczynienia postanawia oddać syna w ręce kryminalistów. Gabriele udziela mu jednak schronienia. Reżyser z dużą dozą empatii i wyjątkową wrażliwością prezentuje przyjaźń, która odmieni życie głównych bohaterów. A nawet więcej – da im siłę, żeby przetrwać - mimo wszystko i na przekór przeciwnościom losu.
Moha, Marokańczyk mieszkający obecnie w Hiszpanii, chcąc dostać pracę jako hydraulik, musi odbyć tydzień próbnego stażu w towarzystwie dwóch doświadczonych, ale pełnych uprzedzeń kulturowych mężczyzn. „Sis dies corrents” to historia tego unikalnego i dość komicznego tercetu. Wszyscy - na czele z widzami - będą musieli zweryfikować swoje poglądy i zmierzyć się z etnicznymi i kulturowymi stereotypami. Pochodzący z Katalonii Neus Ballús – ojciec reżyser był hydraulikiem - przez lata przymierzał się do zrobienia filmu odsłaniającego gęstą sieć uprzedzeń, dotkliwie obecną również w codziennym życiu. Pełen dowcipu i humoru sytuacyjnego film, w realistyczno-dokumentalnej konwencji i ze zrozumieniem portretuje nie tylko klasę pracująca, ale przede wszystkim – bohatera pochodzącego z pozornie odmiennego świata.
Sekcja „Nieoczekiwane przymierza” to nowość podczas 15. Mastercard OFF CAMERA. Weź udział w święcie kina niezależnego i odwiedź Kraków w terminie 29.04-08.05.2022.
Więcej informacji o programie tegorocznej edycji można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
15. Mastercard OFF CAMERA - 100 000 PLN dla polskiego kina
Majówka niekoniecznie w stylu hygge, walka o marzenia, słodko-gorzkie opowieści o rolach, z których chcemy wyjść. Filmy z Konkursu Polskich Filmów Fabularnych to przegląd tego, co w rodzimym kinie najciekawsze i najbardziej wartościowe. Co zobaczymy podczas 15. Mastercard OFF CAMERA i do kogo trafi 100 000 PLN?
„Sonata” to oparta na faktach historia Grzegorza Płonki (znakomita rola debiutanta Michała Sikorskiego), utalentowanego, niepełnosprawnego pianisty, nazywanego też „Beethovenem z Murzasichla”. Wyposażony w aparat słuchowy oraz ogromną determinację, zarówno swoją, jak i ze strony rodziców, Grzegorz marzy o tym, by zostać pianistą i wystąpić w filharmonii przed prawdziwą publicznością. Mało kto wierzy jednak, że cel, jaki postawił przed sobą niedosłyszący chłopak, może się spełnić. Dla bohatera Sonaty nie ma jednak rzeczy niemożliwych. Przełamywanie barier, pokonywanie własnych ograniczeń, ale i siła płynąca z marzeń to główne tematy fabularnego debiutu Bartosza Blaschke. Filmu pełnego ciepła, empatii oraz bezinteresownej wiary w drugiego człowieka.
Tytułowa „Magdalena” z debiutu Filipa Gieldona to młoda kobieta, która komunikuje się ze światem poprzez muzykę. Nocami próbuje swoich sił w klubie, marząc o karierze didżejki. W ciągu dnia stara się zajmować pięcioletnią córką. Z racji dysfunkcji trudno jest jej znaleźć i utrzymać stałą pracę. Również sytuacja w domu staje się coraz bardziej napięta. Kiedy na swojej drodze spotyka znaną didżejkę Julię, która bierze ją pod swoje skrzydła i obiecuje wyjazd do Berlina, zaczyna wierzyć, że wszystko się ułoży. Niestety, traumatyczna przeszłość, od której Magdalena ucieka, zaczyna ją doganiać i niszczyć. Opowiadana w dużej mierze za pomocą dźwięków i gestów kameralna historia ujmuje za sprawą nowej ciekawej twarzy w polskim kinie, jaką jest utalentowana Magdalena Żak.
Z rodziną najlepiej wychodzi się…na zdjęciach! W sali bankietowej eleganckiego hotelu rozpoczyna się huczne wesele. Wszystko dopięte jest na ostatni guzik. Problem w tym, że państwo młodzi w ostatnim momencie postanowili się… rozstać. Dwie rodziny, które różni niemal wszystko, od pochodzenia, przez zawartość portfela aż po gust, próbują zmierzyć się z kryzysem. Co z tego wynika? Pełnometrażowy debiut Jakuba Michalczuka to świetnie napisana, gorzka komedia o tym, że czasem wystarczy ledwie iskra, by wybuchł prawdziwy pożar. „Teściowie” to prawdziwy aktorski popis wcielających się w główne role: Mai Ostaszewskiej, Marcina Dorocińskiego, Izabeli Kuny i Adama Woronowicza.
Czy totalnie inne brzmienia mogą się zestroić? Ile razy możliwy jest życiowy bis? To pytania, które zadaje film „Piosenki o miłości”. Ona jest dziewczyną z bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą utarłby nosa sławnemu ojcu aktorowi. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi, cały czas wystawiane jest na próbę. Tomasz Habowski zrobił film subtelny, nienachalny, budzący sympatię. Jego „Piosenki o miłości” to nie tylko historia rodzącego się uczucia, buntu czy walki o niezależność, ale też ujmujący pejzaż miasta, które staje się kolejnym ważnym bohaterem. W rolach głównych Justyna Święs znana z The Dumplings i Tomasz Włosok, jeden z najbardziej utalentowanych aktorów młodego pokolenia.
Grupa przyjaciół wybiera się z dziećmi na tradycyjny wyjazd na długi weekend, który od lat spędzają na sielankowym kempingu na duńskiej wyspie Bornholm. To miejsce, gdzie na chwilę można zwolnić, złapać oddech i zmienić nieco perspektywę. Jednak nie tym razem. Incydent, do jakiego dochodzi między dziećmi na początku wyjazdu, wywołuje wzajemne tarcia i falę kryzysu w relacjach łączących bohaterów. “Fucking Bornholm” Anny Kazejak dotyka tematu tożsamości w czasach, gdy znane wzorce przestały mieć znaczenie. Kryzys w związku, problemy z komunikacją, zmęczenie oczekiwaniami innych – to problemy, z jakimi zmierzyć się musi pokolenie dzisiejszych czterdziestolatków w tym rozpisanym na kilka wyraźnych głosów intrygującym komediodramacie.
Do zobaczenia w Krakowie podczas 15. Mastercard OFF CAMERA od 29 kwietnia do 8 maja. Więcej informacji dotyczących programu można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
„Sonata” to oparta na faktach historia Grzegorza Płonki (znakomita rola debiutanta Michała Sikorskiego), utalentowanego, niepełnosprawnego pianisty, nazywanego też „Beethovenem z Murzasichla”. Wyposażony w aparat słuchowy oraz ogromną determinację, zarówno swoją, jak i ze strony rodziców, Grzegorz marzy o tym, by zostać pianistą i wystąpić w filharmonii przed prawdziwą publicznością. Mało kto wierzy jednak, że cel, jaki postawił przed sobą niedosłyszący chłopak, może się spełnić. Dla bohatera Sonaty nie ma jednak rzeczy niemożliwych. Przełamywanie barier, pokonywanie własnych ograniczeń, ale i siła płynąca z marzeń to główne tematy fabularnego debiutu Bartosza Blaschke. Filmu pełnego ciepła, empatii oraz bezinteresownej wiary w drugiego człowieka.
Tytułowa „Magdalena” z debiutu Filipa Gieldona to młoda kobieta, która komunikuje się ze światem poprzez muzykę. Nocami próbuje swoich sił w klubie, marząc o karierze didżejki. W ciągu dnia stara się zajmować pięcioletnią córką. Z racji dysfunkcji trudno jest jej znaleźć i utrzymać stałą pracę. Również sytuacja w domu staje się coraz bardziej napięta. Kiedy na swojej drodze spotyka znaną didżejkę Julię, która bierze ją pod swoje skrzydła i obiecuje wyjazd do Berlina, zaczyna wierzyć, że wszystko się ułoży. Niestety, traumatyczna przeszłość, od której Magdalena ucieka, zaczyna ją doganiać i niszczyć. Opowiadana w dużej mierze za pomocą dźwięków i gestów kameralna historia ujmuje za sprawą nowej ciekawej twarzy w polskim kinie, jaką jest utalentowana Magdalena Żak.
Z rodziną najlepiej wychodzi się…na zdjęciach! W sali bankietowej eleganckiego hotelu rozpoczyna się huczne wesele. Wszystko dopięte jest na ostatni guzik. Problem w tym, że państwo młodzi w ostatnim momencie postanowili się… rozstać. Dwie rodziny, które różni niemal wszystko, od pochodzenia, przez zawartość portfela aż po gust, próbują zmierzyć się z kryzysem. Co z tego wynika? Pełnometrażowy debiut Jakuba Michalczuka to świetnie napisana, gorzka komedia o tym, że czasem wystarczy ledwie iskra, by wybuchł prawdziwy pożar. „Teściowie” to prawdziwy aktorski popis wcielających się w główne role: Mai Ostaszewskiej, Marcina Dorocińskiego, Izabeli Kuny i Adama Woronowicza.
Czy totalnie inne brzmienia mogą się zestroić? Ile razy możliwy jest życiowy bis? To pytania, które zadaje film „Piosenki o miłości”. Ona jest dziewczyną z bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą utarłby nosa sławnemu ojcu aktorowi. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi, cały czas wystawiane jest na próbę. Tomasz Habowski zrobił film subtelny, nienachalny, budzący sympatię. Jego „Piosenki o miłości” to nie tylko historia rodzącego się uczucia, buntu czy walki o niezależność, ale też ujmujący pejzaż miasta, które staje się kolejnym ważnym bohaterem. W rolach głównych Justyna Święs znana z The Dumplings i Tomasz Włosok, jeden z najbardziej utalentowanych aktorów młodego pokolenia.
Grupa przyjaciół wybiera się z dziećmi na tradycyjny wyjazd na długi weekend, który od lat spędzają na sielankowym kempingu na duńskiej wyspie Bornholm. To miejsce, gdzie na chwilę można zwolnić, złapać oddech i zmienić nieco perspektywę. Jednak nie tym razem. Incydent, do jakiego dochodzi między dziećmi na początku wyjazdu, wywołuje wzajemne tarcia i falę kryzysu w relacjach łączących bohaterów. “Fucking Bornholm” Anny Kazejak dotyka tematu tożsamości w czasach, gdy znane wzorce przestały mieć znaczenie. Kryzys w związku, problemy z komunikacją, zmęczenie oczekiwaniami innych – to problemy, z jakimi zmierzyć się musi pokolenie dzisiejszych czterdziestolatków w tym rozpisanym na kilka wyraźnych głosów intrygującym komediodramacie.
Do zobaczenia w Krakowie podczas 15. Mastercard OFF CAMERA od 29 kwietnia do 8 maja. Więcej informacji dotyczących programu można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Jane Campion - laureatka Oskara za "Psie Pazury" - na stałe w Krakowie
Jane Campion odebrała Oscara dla najlepszej reżyserki za film „Psie pazury”. Tym samym jest pierwszą kobietą w historii dwukrotnie nominowaną za reżyserię i trzecią, która zdobyła to wyróżnienie. Autorka była gościem festiwalu Mastercard OFF CAMERA, a odcisk jej dłoni stał się pierwszym będącym częścią Krakowskiej Alei Filmowej. Tym samym Jane Campion zapoczątkowała przyznawanie festiwalowej nagrody „Pod Prąd” i zostawiła swój trwały ślad w Krakowie.
Reżyserka odwiedziła Festiwal z filmem „Jaśniejsza od gwiazd”. Zdecydowała, że to właśnie podczas Mastercard OFF CAMERA odbędzie się premiera obrazu. Zabrała widzów w podróż do zmysłowego świata pierwszej miłości. Na spotkaniu z widzami dzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat kina niezależnego i zadań reżysera, a także jego walki, którą musi toczyć, aby pozostać niezależnym. - Naszym zadaniem na ziemi jest bycie szczerym co do tego, co się dzieje dookoła nas i opowiadanie historii niekoniecznie z wysoce sprzedażowego punktu widzenia, oferowanie czegoś innego - mówiła. Misję Festiwalu skomentowała krótko: wykorzystujecie komercyjne środki do realizacji niekomercyjnego celu.
Podczas pracy na planie „Psich pazurów” spotkała się z innym festiwalowym gościem, czyli Benedictem Cumberbatchem. Aktor znany z filmów "Zniewolony. 12 Years A Slave", "W ciemność Star Trek" czy „Doctor Strange” oraz serialu BBC "Sherlock" promował podczas Festiwalu film "Little Favour", który również wyprodukował. Najważniejszą ideą, jaka stoi za Mastercard OFF CAMERA jest spotkanie twórców z Festiwalową publicznością i promowanie niezależnych postaw w świecie kultury. Zarówno Jane Campion, jak i Benedict Cumberbatch są laureatami nagrody „Pod prąd”. Jest ona przyznawana twórcom szczególnie zasłużonym w rozwoju kina niezależnego. Jej laureaci zostawiają swój trwały ślad w Krakowie w postaci odcisku dłoni. Krakowską Aleję Filmową tworzą odciski dłoni takich gwiazd, jak m.in. Peter Weir, Roman Polański, Tim Roth, Daniel Olbrychski, Andrzej Seweryn czy Krystyna Janda.
Święto kina niezależnego odbędzie się już za miesiąc. Od 29 kwietnia do 8 maja pod Wawelem pojawią się przedstawiciele branży filmowej z całego świata. Na publiczność czeka selekcja najciekawszych tytułów, spotkania z gwiazdami i pokazy specjalne.
Więcej informacji o 15. Mastercard OFF CAMERA można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Reżyserka odwiedziła Festiwal z filmem „Jaśniejsza od gwiazd”. Zdecydowała, że to właśnie podczas Mastercard OFF CAMERA odbędzie się premiera obrazu. Zabrała widzów w podróż do zmysłowego świata pierwszej miłości. Na spotkaniu z widzami dzieliła się swoimi spostrzeżeniami na temat kina niezależnego i zadań reżysera, a także jego walki, którą musi toczyć, aby pozostać niezależnym. - Naszym zadaniem na ziemi jest bycie szczerym co do tego, co się dzieje dookoła nas i opowiadanie historii niekoniecznie z wysoce sprzedażowego punktu widzenia, oferowanie czegoś innego - mówiła. Misję Festiwalu skomentowała krótko: wykorzystujecie komercyjne środki do realizacji niekomercyjnego celu.
Podczas pracy na planie „Psich pazurów” spotkała się z innym festiwalowym gościem, czyli Benedictem Cumberbatchem. Aktor znany z filmów "Zniewolony. 12 Years A Slave", "W ciemność Star Trek" czy „Doctor Strange” oraz serialu BBC "Sherlock" promował podczas Festiwalu film "Little Favour", który również wyprodukował. Najważniejszą ideą, jaka stoi za Mastercard OFF CAMERA jest spotkanie twórców z Festiwalową publicznością i promowanie niezależnych postaw w świecie kultury. Zarówno Jane Campion, jak i Benedict Cumberbatch są laureatami nagrody „Pod prąd”. Jest ona przyznawana twórcom szczególnie zasłużonym w rozwoju kina niezależnego. Jej laureaci zostawiają swój trwały ślad w Krakowie w postaci odcisku dłoni. Krakowską Aleję Filmową tworzą odciski dłoni takich gwiazd, jak m.in. Peter Weir, Roman Polański, Tim Roth, Daniel Olbrychski, Andrzej Seweryn czy Krystyna Janda.
Święto kina niezależnego odbędzie się już za miesiąc. Od 29 kwietnia do 8 maja pod Wawelem pojawią się przedstawiciele branży filmowej z całego świata. Na publiczność czeka selekcja najciekawszych tytułów, spotkania z gwiazdami i pokazy specjalne.
Więcej informacji o 15. Mastercard OFF CAMERA można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
#BEINDEPENDENT - 15.urodziny Mastercard OFF CAMERA już za miesiąc
Od 2008 roku Mastercard OFF CAMERA promuje kino niezależne z całego świata. W ciągu czternastu lat Kraków odwiedziło 265 000 gości. Filmowcy wyjechali z miasta z nagrodami na łączną kwotę około 3 370 000 USD. Czas na 15. urodziny Festiwalu i nowe otwarcie. Wielkie święto kina niezależnego zaczyna się już 29 kwietnia i potrwa do 8 maja. Co nas czeka?
Festiwalowi programerzy sprowadzają do Krakowa najbardziej poruszające filmy niezależne z całego świata. Jedne bawią do łez, inne do łez doprowadzają emocjami i poruszającymi historiami. W programie obok sprawdzonych sekcji, jak „Amerykańscy niezależni” czy „Festiwalowe hity” znalazły się też nowości.
Intrygujące konkursy
Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową jest głównym punktem programu Festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Twórcy, pokazując swój pierwszy lub drugi film, rywalizują o główną nagrodę w wysokości 25 tysięcy dolarów. Międzynarodowemu jury przewodniczy zawsze polski twórca filmowy. Z kolei w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych dziesięć fabuł walczy o 100.000 złotych. Rada programowa Festiwalu wyłoni również grono nominowanych do nagród aktorskich. Kolejny raz zostanie również wręczona nagroda Mastercard Rising Star dla najlepszego aktorskiego debiutu. Festiwalowe konkursy są częścią projektu „Obraz świata. Świat w obrazach".
Nowe sekcje specjalne
Choć wysoka wrażliwość może wydawać się przysłowiową kulą u nogi, kino kocha skomplikowanych bohaterów. W ramach sekcji „W zdrowym ciele zdrowy duch?” filmowcy poruszają problem higieny psychicznej, pokazując, że pozorną słabość można przekuć w siłę. Głębokie podziały społeczne, kulturowe różnice nie do pokonania i przekonanie poszczególnych grup o słuszności swoich poglądów od dawna wyznaczają nie tylko polski krajobraz obyczajowy. A gdyby tak porzucić własne opinie, a odmienne tożsamości zamienić w źródło siły? Filmy prezentowane w ramach sekcji „Nieoczekiwane przymierza” opowiadają o nieoczywistych sojuszach między postaciami różniącymi się niemal w każdym aspekcie. Wyłania się z nich nowy, lepszy świat, tak bardzo nam teraz potrzebny. Sekcja „Wiek niewinności”, której partnerem jest zainicjowana przez Anję Rubik kampania społeczna #SEXEDPL, jest poświęcona z jednej strony przemianom, jakie dokonują się w modelach i sposobach opowiadania o dzieciństwie. Z drugiej natomiast – odkrywa przed widzami jego bardziej mroczne, mniej oczywiste i nienormatywne oblicze. Być może należałoby uważniej wsłuchać się w pragnienia i potrzeby samych dzieci, których tak bardzo, wbrew pozorom, boi się dorosły świat, niż nieustannie dyscyplinować je, trenować i wychowywać, za wszelką cenę stojąc na straży ich domniemanej niewinności. Z kolei „Przyszłość jest teraz” – sekcja ułożona we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym w Bergen – koncentruje się na filmach opowiadających o postępującym kryzysie ekologicznym i modelach radzenia sobie z nim. Produkcje pokazują, że siła tkwi we współpracy i kolektywnej walce o lepsze jutro.
Przekraczanie granic
Granice gatunkowe, obyczajowe i te wynikające z ról społecznych, w końcu granice geograficzne to im poświęcony zostanie tegoroczny Player Serialcon. To specjalne programowe pasmo festiwalu koncentruje się tylko i wyłącznie na tym, co dzieje się na małym ekranie. Od 30.04 do 3.05 będą odbywać się spotkania z gośćmi serialowymi w Miasteczku Filmowym i pokazy seriali na dużym, kinowym ekranie. Sprawdzoną częścią Festiwalu jest również OFF SCENA. Każdy festiwalowy dzień zakończy koncert muzyków sceny alternatywnej.
Więcej informacji o programie tegorocznej edycji można znaleźć, odwiedzając stronę www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Festiwalowi programerzy sprowadzają do Krakowa najbardziej poruszające filmy niezależne z całego świata. Jedne bawią do łez, inne do łez doprowadzają emocjami i poruszającymi historiami. W programie obok sprawdzonych sekcji, jak „Amerykańscy niezależni” czy „Festiwalowe hity” znalazły się też nowości.
Intrygujące konkursy
Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową jest głównym punktem programu Festiwalu Mastercard OFF CAMERA. Twórcy, pokazując swój pierwszy lub drugi film, rywalizują o główną nagrodę w wysokości 25 tysięcy dolarów. Międzynarodowemu jury przewodniczy zawsze polski twórca filmowy. Z kolei w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych dziesięć fabuł walczy o 100.000 złotych. Rada programowa Festiwalu wyłoni również grono nominowanych do nagród aktorskich. Kolejny raz zostanie również wręczona nagroda Mastercard Rising Star dla najlepszego aktorskiego debiutu. Festiwalowe konkursy są częścią projektu „Obraz świata. Świat w obrazach".
Nowe sekcje specjalne
Choć wysoka wrażliwość może wydawać się przysłowiową kulą u nogi, kino kocha skomplikowanych bohaterów. W ramach sekcji „W zdrowym ciele zdrowy duch?” filmowcy poruszają problem higieny psychicznej, pokazując, że pozorną słabość można przekuć w siłę. Głębokie podziały społeczne, kulturowe różnice nie do pokonania i przekonanie poszczególnych grup o słuszności swoich poglądów od dawna wyznaczają nie tylko polski krajobraz obyczajowy. A gdyby tak porzucić własne opinie, a odmienne tożsamości zamienić w źródło siły? Filmy prezentowane w ramach sekcji „Nieoczekiwane przymierza” opowiadają o nieoczywistych sojuszach między postaciami różniącymi się niemal w każdym aspekcie. Wyłania się z nich nowy, lepszy świat, tak bardzo nam teraz potrzebny. Sekcja „Wiek niewinności”, której partnerem jest zainicjowana przez Anję Rubik kampania społeczna #SEXEDPL, jest poświęcona z jednej strony przemianom, jakie dokonują się w modelach i sposobach opowiadania o dzieciństwie. Z drugiej natomiast – odkrywa przed widzami jego bardziej mroczne, mniej oczywiste i nienormatywne oblicze. Być może należałoby uważniej wsłuchać się w pragnienia i potrzeby samych dzieci, których tak bardzo, wbrew pozorom, boi się dorosły świat, niż nieustannie dyscyplinować je, trenować i wychowywać, za wszelką cenę stojąc na straży ich domniemanej niewinności. Z kolei „Przyszłość jest teraz” – sekcja ułożona we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym w Bergen – koncentruje się na filmach opowiadających o postępującym kryzysie ekologicznym i modelach radzenia sobie z nim. Produkcje pokazują, że siła tkwi we współpracy i kolektywnej walce o lepsze jutro.
Przekraczanie granic
Granice gatunkowe, obyczajowe i te wynikające z ról społecznych, w końcu granice geograficzne to im poświęcony zostanie tegoroczny Player Serialcon. To specjalne programowe pasmo festiwalu koncentruje się tylko i wyłącznie na tym, co dzieje się na małym ekranie. Od 30.04 do 3.05 będą odbywać się spotkania z gośćmi serialowymi w Miasteczku Filmowym i pokazy seriali na dużym, kinowym ekranie. Sprawdzoną częścią Festiwalu jest również OFF SCENA. Każdy festiwalowy dzień zakończy koncert muzyków sceny alternatywnej.
Więcej informacji o programie tegorocznej edycji można znaleźć, odwiedzając stronę www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
"Inni ludzie" kandydatem do Krakowskiej Nagrody Filmowej
Podziały klasowe i ekonomiczne, kryzysy tożsamościowe, kompulsywne relacje, emocjonalne deficyty i pogoń za miłością to tematy, które bierze pod lupę młode kino. Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” pokazuje najciekawsze debiuty i drugie filmy reżyserek i reżyserów z całego świata. Wśród nich znaleźli się „Inni ludzie” Aleksandry Terpińskiej. Kto otrzyma Krakowską Nagrodę Filmową, dowiemy się już 7 maja podczas gali zamknięcia 15. Mastercard OFF CAMERA.
Pełnometrażowy debiut Aleksandry Terpińskiej „Inni ludzie” to adaptacja głośnej powieści Doroty Masłowskiej o tym samym tytule. Film to hipnotyzująca opowieść o desperackim poszukiwaniu miłości i narastającej frustracji, która próbuje znaleźć swoje ujście w czasach rozpadu więzi, dożywotnich kredytów, diet pudełkowych, taniego wina i powiadomień z mediów społecznościowych. „Inni ludzie” to celna, momentami zabawna diagnoza dzisiejszej Polski w rytm rapowego beatu z magnetyzującymi rolami Jacka Belera, Soni Bohosiewicz i Magdy Koleśnik.
Akcja społecznego dramatu „Between Two Dawns” rozgrywa się w ciągu dwudziestu czterech godzin pomiędzy tytułowymi dwoma świtami. W fabryce tekstyliów, w rezultacie braku odpowiednich zabezpieczeń, zostaje ciężko ranny pracownik. Rodzinny biznes mogą czekać poważne konsekwencje. Jak zachowa się Kadir (Mǖcahit Kocak), młody i dość idealistyczny mężczyzna, który ma wkrótce przejąć interes? Czyje dobro postawi na pierwszym planie? W swoim debiucie fabularnym Selman Nacar pokazuje zależności osobiste i biznesowe, a kolejne napięcia odsłaniają bolesne klasowe i ekonomiczne podziały w obrębie nowoczesnego tureckiego społeczeństwa.
„True Things” - najnowszy film Harry Wootliff, reżyserki głośnego „Tylko ty” - to przejmujący dramat psychologiczny z niesamowitą rolą Ruth Wilson (gwiazdy serialu „The Affair”). Jej bohaterka zaakceptowała już swoje nudnawe życie, jednak wszystko gwałtownie się zmienia, gdy w jej biurze zjawia się tajemniczy blondyn (równie magnetyzujący, znany z filmów Joanny Hogg – Tom Burke), o kryminalnej przeszłości, i zaczyna bezpardonowo flirtować z Kate. Natychmiast zawiązuje się między nimi pokrętna, erotyczna i emocjonalna relacja, w której kobieta zaczyna pokładać coraz większe nadzieje. Wootliff w mistrzowski, wrażliwy i feministyczny sposób pokazuje, na czym może polegać potencjalna siła przyciągania toksycznego i przemocowego związku. Ekstremalne zbliżenia dają widzom szansę na wgląd w psychikę Kate, portretując dynamikę jej pogłębiającej się z dnia na dzień obsesji.
„The Staffroom” to wnikliwe, pełne humoru studium jednego z najbardziej fascynujących pomieszczeń socjalnych na świecie: pokoju nauczycielskiego. Annamarija (w tej roli świetna Marina Redžepović) zaczyna pracę pedagoga w nowej szkole. W swoim debiucie fabularnym Sonja Tarokić z empatią i dowcipnie portretuje perypetie wciąż niedostatecznie docenianej, wychowującej i edukującej przyszłe pokolenia grupy zawodowej. Dynamiczna praca kamery i starannie skomponowane, choć robiące wrażenie pełnych chaosu sceny składają się na wyjątkową estetykę jednego z bardziej interesujących środkowoeuropejskich debiutów minionego roku.
Prowadzisz dość nudny żywot u boku swej żony i nagle ktoś usiłuje Cię zabić? Wszczęte niezwłocznie po tym wydarzeniu policyjne śledztwo niczego nie wykazuje: żadnych podejrzanych ani potencjalnych wrogów. Główny bohater fabularnego debiutu słoweńskiego reżysera Darko Sinko – Boris (przejmująca rola Radosa Bolčiny) znalazł się w takiej sytuacji i postanowił wziąć sprawy we własne ręce. „Osobista inwentaryzacja” przeradza się w pogłębiającą się paranoję. W „Inventory” Sinko umiejętnie zestawia portret swojego bohatera w kryzysie tożsamościowym z realiami postsocjalistycznego społeczeństwa. Film to wciągające studium męskości, której modele nie do końca przystają do szybko zmieniających się czasów.
W ramach Konkursu Głównego Wytyczanie Drogi festiwalowa publiczność oceni dziesięć filmów. Oceni je międzynarodowe jury pod przewodnictwem polskiego filmowca.
Więcej informacji dotyczących 15. Mastercard OFF CAMERA można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl
Pełnometrażowy debiut Aleksandry Terpińskiej „Inni ludzie” to adaptacja głośnej powieści Doroty Masłowskiej o tym samym tytule. Film to hipnotyzująca opowieść o desperackim poszukiwaniu miłości i narastającej frustracji, która próbuje znaleźć swoje ujście w czasach rozpadu więzi, dożywotnich kredytów, diet pudełkowych, taniego wina i powiadomień z mediów społecznościowych. „Inni ludzie” to celna, momentami zabawna diagnoza dzisiejszej Polski w rytm rapowego beatu z magnetyzującymi rolami Jacka Belera, Soni Bohosiewicz i Magdy Koleśnik.
Akcja społecznego dramatu „Between Two Dawns” rozgrywa się w ciągu dwudziestu czterech godzin pomiędzy tytułowymi dwoma świtami. W fabryce tekstyliów, w rezultacie braku odpowiednich zabezpieczeń, zostaje ciężko ranny pracownik. Rodzinny biznes mogą czekać poważne konsekwencje. Jak zachowa się Kadir (Mǖcahit Kocak), młody i dość idealistyczny mężczyzna, który ma wkrótce przejąć interes? Czyje dobro postawi na pierwszym planie? W swoim debiucie fabularnym Selman Nacar pokazuje zależności osobiste i biznesowe, a kolejne napięcia odsłaniają bolesne klasowe i ekonomiczne podziały w obrębie nowoczesnego tureckiego społeczeństwa.
„True Things” - najnowszy film Harry Wootliff, reżyserki głośnego „Tylko ty” - to przejmujący dramat psychologiczny z niesamowitą rolą Ruth Wilson (gwiazdy serialu „The Affair”). Jej bohaterka zaakceptowała już swoje nudnawe życie, jednak wszystko gwałtownie się zmienia, gdy w jej biurze zjawia się tajemniczy blondyn (równie magnetyzujący, znany z filmów Joanny Hogg – Tom Burke), o kryminalnej przeszłości, i zaczyna bezpardonowo flirtować z Kate. Natychmiast zawiązuje się między nimi pokrętna, erotyczna i emocjonalna relacja, w której kobieta zaczyna pokładać coraz większe nadzieje. Wootliff w mistrzowski, wrażliwy i feministyczny sposób pokazuje, na czym może polegać potencjalna siła przyciągania toksycznego i przemocowego związku. Ekstremalne zbliżenia dają widzom szansę na wgląd w psychikę Kate, portretując dynamikę jej pogłębiającej się z dnia na dzień obsesji.
„The Staffroom” to wnikliwe, pełne humoru studium jednego z najbardziej fascynujących pomieszczeń socjalnych na świecie: pokoju nauczycielskiego. Annamarija (w tej roli świetna Marina Redžepović) zaczyna pracę pedagoga w nowej szkole. W swoim debiucie fabularnym Sonja Tarokić z empatią i dowcipnie portretuje perypetie wciąż niedostatecznie docenianej, wychowującej i edukującej przyszłe pokolenia grupy zawodowej. Dynamiczna praca kamery i starannie skomponowane, choć robiące wrażenie pełnych chaosu sceny składają się na wyjątkową estetykę jednego z bardziej interesujących środkowoeuropejskich debiutów minionego roku.
Prowadzisz dość nudny żywot u boku swej żony i nagle ktoś usiłuje Cię zabić? Wszczęte niezwłocznie po tym wydarzeniu policyjne śledztwo niczego nie wykazuje: żadnych podejrzanych ani potencjalnych wrogów. Główny bohater fabularnego debiutu słoweńskiego reżysera Darko Sinko – Boris (przejmująca rola Radosa Bolčiny) znalazł się w takiej sytuacji i postanowił wziąć sprawy we własne ręce. „Osobista inwentaryzacja” przeradza się w pogłębiającą się paranoję. W „Inventory” Sinko umiejętnie zestawia portret swojego bohatera w kryzysie tożsamościowym z realiami postsocjalistycznego społeczeństwa. Film to wciągające studium męskości, której modele nie do końca przystają do szybko zmieniających się czasów.
W ramach Konkursu Głównego Wytyczanie Drogi festiwalowa publiczność oceni dziesięć filmów. Oceni je międzynarodowe jury pod przewodnictwem polskiego filmowca.
Więcej informacji dotyczących 15. Mastercard OFF CAMERA można znaleźć na www.offcamera.pl
Źródło: Materiały prasowe OFFCAMERA.pl